۷۰۰ کیلومتر آزادراه در حال ساخت است/ جذب ۳۰۰ همت سرمایهگذاری تا پایان سال
ارتباط فردا: میلاد دوستی در آیین آغاز عملیات اجرایی تعریض و بهسازی آزادراه ساوه – سلفچگان با تشریح عملکرد حوزه آزادراهها اظهار کرد: در حال حاضر کشور دارای هفت کریدور آزادراهی است و بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر آزادراه در حال بهرهبرداری قرار دارد. همچنین ۷۰۰ کیلومتر آزادراه در حال ساخت است و حدود ۵۰۰ کیلومتر دیگر نیز در مرحله مطالعه قرار دارد.
وی افزود: یکی از شاخصهای مهم توسعه هر کشور، گسترش شبکه آزادراهی آن است و خوشبختانه در دولت چهاردهم با اهتمام ویژه رئیسجمهور و وزیر راه و شهرسازی، موضوع توسعه کریدورهای آزادراهی بهصورت هفتگی در سطح ملی پیگیری میشود.
معاون ساخت و توسعه آزادراهها با اشاره به چالشهای حوزه آزادراهی کشور گفت: یکی از چالشهای اساسی در این بخش، کاهش سطح سرویس و کیفیت خدمات برخی آزادراههاست که در نتیجه فرسودگی و عدم اجرای بهموقع برنامههای بهسازی به وجود آمده است. برای حل این مسئله باید از محل درآمد آزادراهها، بهویژه درآمد عوارض، هزینههای نگهداری و ارتقای سطح سرویس تأمین شود.
وی تصریح کرد: بر اساس بند (الف) ماده ۲۰ قانون برنامه هفتم توسعه، سرمایهگذار میتواند نرخ عوارض پروژه را بر مبنای هزینهها و سطح خدمات تعیین کند. خوشبختانه امسال برای نخستینبار، گزارش هزینه و درآمد ۲۴ آزادراه مشارکتی کشور بررسی و نرخها بر اساس واقعیت اقتصادی اصلاح شد. با وجود فاصله میان نرخ واقعی و نرخ مصوب، تلاش کردیم افزایشها در سقفی اعمال شود که ضمن حمایت از سرمایهگذار، به مردم فشاری وارد نشود و در عین حال امکان بهسازی و ارتقای ایمنی مسیرها فراهم شود.
دوستی درباره روند جذب سرمایه در توسعه شبکه آزادراهی کشور گفت: سال ۱۴۰۴ را باید سال طلایی سرمایهگذاری در حوزه آزادراهی دانست. از ابتدای امسال تاکنون، سه کلنگزنی بزرگ آزادراهی در کشور انجام شده است؛ از جمله آزادراه پردیس – هراز با ۱۲ همت سرمایهگذاری، آزادراه ارومیه – تبریز با ۲۷ همت و آزادراه شازند – اراک به طول ۶۷ کیلومتر با ۱۴ همت سرمایهگذاری که همه با حضور فعال بخش خصوصی اجرایی شدهاند.
به گفته وی، تاکنون مجموع سرمایهگذاری جذبشده در طرحهای آزادراهی کشور بیش از ۶۶ همت بوده و پیشبینی میشود تا پایان سال به حدود ۳۰۰ همت افزایش یابد.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: سهم بخش خصوصی در اجرای این پروژهها بیش از ۵۵ درصد است که ضمن کاهش وابستگی به منابع دولتی، موجب صرفهجویی قابلتوجه در بودجه عمرانی کشور شده است.
وی تأکید کرد: توسعه شبکه آزادراهی کشور نهتنها شاخصی از رشد اقتصادی، بلکه زیرساخت اصلی پیشرفت در حملونقل، لجستیک و تجارت داخلی است. در دولت چهاردهم سیاست ما بر جذب سرمایه، اصلاح قوانین و ایجاد تسهیلات برای حضور گستردهتر بخش خصوصی متمرکز است.
دوستی گفت: نرخهای جدید عوارض آزادراهی در محدوده ۳۷ تا ۴۳ درصد افزایش یافته و در چند محور که طی سه سال گذشته افزایشی نداشتند، این عدد بهصورت تجمیعی تا ۶۰ درصد اعمال شده است. تأکید کرد: طبق قانون، سرمایهگذاران مجاز بودند نرخهای بالاتری را اعمال کنند، اما دولت و وزارت راه و شهرسازی با هدف حمایت از مردم، سقفی متعادل و منطقی برای این افزایش در نظر گرفتند تا هم منافع عمومی حفظ شود و هم نگهداری مسیرها استمرار یابد.
گفتنی است؛ عملیات تعریض و بهسازی آزادراه ساوه – سلفچگان با هدف ارتقای ایمنی، افزایش ظرفیت ترافیکی، کاهش زمان سفر و تسهیل حملونقل در یکی از مهمترین مبادی اصلی به مرکز کشور آغاز میشود.
این مسیر به عنوان یکی از محورهای راهبردی شبکه آزادراهی کشور، نقش مهمی در اتصال تهران به استانهای مرکزی، قم، اصفهان و جنوب کشور دارد و روزانه حجم بالایی از ترافیک مسافری و ترانزیتی را پوشش میدهد.
در این طرح، عملیات اجرایی در طول۶۵ کیلومتر مسیر آزادراه انجام میشود و شامل افزایش تعداد خطوط عبوری برای تردد روانتر روزانه حدود ۴۲ هزار وسلیه نقیله و ۳۵ درصد ترافیک سنگین است. اجرای این پروژه علاوه بر کاهش چشمگیر بار ترافیکی محورهای موازی، موجب صرفهجویی در مصرف سوخت، کاهش تصادفات جادهای و توسعه اقتصادی منطقهای خواهد شد.
این آزادراه با اعتبار ۱۲ همت و سرمایه گذاری ۱۰ درصدی دولت و ۹۰ درصدی بخش خصوصی احداث میشود.
آزادراه ساوه – سلفچگان از انتهای آزادراه تهران-ساوه آغاز و این مسیر از طریق سلفچگان به آزادراه قم – اراک – سلفچگان و به محورهای چهارخطه قم – اراک و سلفچگان – اصفهان متصل میکند که از سال ۱۳۸۳ به صورت چهارخطه در دست بهرهبرداری قرار دارد.
انتهای پیام


